måndag 10 oktober 2011

Grön park på parkeringsplats!

I dag hittade jag något på Moviums sida som jag helt motståndslöst gillar!
Tre unga kvinnor parkerade en park på en parkeringsplats den 16 sept på den globala Park(ing) day.

Movium

Konsten att parkera en park

Vad är en park? Vad är en parkeringsplats? Om jag betalar för den, får jag parkera vad jag vill på den då? Dessa frågor ställdes världen över under fredagen den 16 september då den globala Park(ing) day inföll. På parkeringsplatser världen över parkerades parker, små gröna öar som tillfälligt tog plats i staden.

I Malmö parkerade landskapsarkitekterna Marlene Thelandersson, Maja Moberg, Maria Höök och Emma Skottke sig och sin park på den livliga Södra Förstadsgatan. Förbipasserande fick köpa parken tid och således bestämma dess livslängd genom att fylla på parkeringsautomaten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att lämna en kommentar!